Great Ocean Road - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Ilona - WaarBenJij.nu Great Ocean Road - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Ilona - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road

Blijf op de hoogte en volg Ilona

14 Oktober 2014 | Australië, Apollo Bay

Dag 1 GOR: Melbourne - Apollo Bay

Vanochtend de huurauto opgehaald; dit keer geen cabrio, maar een budgetminded Kia Rio. Die het prima doet trouwens, want hij is zgan. Het eerste stukje vanaf Melbourne naar Torquay was niet veel aan, maar vanaf dat punt werd het tienvoudig goedgemaakt. De route begon bij Bells Beach (van de film Point Break). En het ene scenic viewpoint naar de ander bracht prachtige uitzichten. De blauwe oceaan die, als de zon achter de witte wolken vandaan kwam, mogelijk nog blauwer werd. Surfers die hun kunsten op de witte golven toonde. De zon voelde heerlijk warm aan en met de zeelucht in de neus was het echt genieten. Veel foto's gemaakt, maar die vangen niet echt hoe je het ervaart.
Op een gegeven moment kon je van de route afwijken het regenwoud in en naar de Erskine watervallen. Ook hier was het weer prachtig. Je kon door het dichte regenwoud een lange trap aflopen die naar de voet van de waterval liep. De zon scheen tussen de bomen door, precies voor het water langs en de exotische vogels deden goed hun best.

Het laatste stukje liep van daar naar Apollo Bay. Dit ging pal langs de oceaan. Het is dat het al tegen de avond liep, maar anders kun je op elke hoek wel stoppen voor een mooi plaatje.

In Apollo Bay verblijf ik in een prachtig hostel die helemaal in de stijl van de omgeving past. Helemaal duurzaam gemaakt van vooral hout met industriële accenten. Het plaatsje zelf is miniem en er is dus niks te beleven. De eigenaar heeft de haard aangestoken en de lange dag in auto, lopen en zeelucht opsnuiven begint zijn tol te eisen op de oogleden. Mooi tijd om dit alvast op papier te zetten terwijl ik lekker op de loungebank zit voor de open haard met in de verte de zee op de achtergrond en de langzaam intredende duisternis.

Dag 2 Apollo Bay - Port Fairy

Vandaag kan ik samenvatten in een woord: fantastisch! Vanochtend voor het eerst uit kunnen slapen tot wel 08:30 uur. Had de mazzel dat er overboekt was, waardoor ik een kamer en tweepersoonsbed voor mij alleen had. Een snel ontbijt en op in de richting van Port Fairy. Vandaag begon de route bij het Otway National Park richting de vuurtoren. Onderweg er naartoe stonden er ineens auto's langs de kant en mensen die omhoog keken in de bomen. En als reizen (in dit geval door Zuid-Afrika) mij iets heeft geleerd is dat dat betekent dat er iets te zien is. Dus remmen en de auto aan de kant. Bleken er koala's in de bomen te zitten! Ze zijn in het echt net zo schattig als op plaatjes. Het meest inspannende dat ze doen, is blaadjes eten. Na inwendig ge-oohd en ge-aahd te hebben, doorgereden naar de vuurtoren. Deze staat op het meest zuidelijke stukje vasteland van Australië met prachtige uitzichten over de zee en Bass street.

Vervolgens ging de route naar Triplet Falls, een wandelroute dwars door het regenwoud langs een mooie waterval. De weg terug nam ik de verkeerde afslag, wat eigenlijk niets anders dan goeds heeft gebracht. Allereerst was de route echt super mooi, maar als gevolg daarvan reed ik wat om, waardoor ik aan het einde van de middag op het meest spectaculaire stukje van de Great Ocean Road kwam. Hierdoor was de meeste drukte over en begon de zon al langzaam onder te gaan, wat voor spectaculaire uitzichten zorgde. Zonder ze stuk voor stuk langs te gaan: zie de foto's op mijn Facebook.

Dag 3 Port Fairy - Grampians NP

Deze route was iets korter en liep van Port Fairy naar Halls Gap in de Grampians. Aan de zuidkant van het National Park was een 'i' die informatie gaf over de beste route naar Halls Gap dat midden in het NP ligt. Het ging veel over gravel, dus voordat ik de auto inlever gaat die even door de wasstraat, want ik denk dat er iets over gravel in de huurvoorwaarden stond... Maar de route was fantastisch. Tussen twee bergkammen door en langs groene weilanden en boerderijen om over te gaan in bos. Onderweg een heel bijzondere hagedis gezien, die er bij zijn kop en staart precies hetzelfde uit ziet. Ook reed ik bijna een slang plat. Google leerde mij dat dit waarschijnlijk een red bellied blacksnake is. Hoewel niet dodelijk ook niet heel fijn als ie je bijt. Ben lekker in de auto blijven zitten. In Halls Gap was het even zoeken naar accomodatie, want vanwege het mooie weer was de halve provincie uitgerukt naar hier. Maar uiteindelijk toch gelukt. Daarna naar de 'i' gegaan en hier een paar hele mooie plekjes geadviseerd gekregen om te bezoeken. En wow, wat weer prachtig! Wederom verwijs ik naar de foto's. Op een plek, keek je uit over een vallei en boven de bomen vlogen witte kaketoes en hoorde je ze lawaai maken. Heel indrukwekkend. Aan het begin van de avond kwam ik weer terug in het dorp en waren overal wallabies tevoorschijn gekomen en zaten her en der en ook in tuinen.

Halls Gap - Sorrento

In de ochtend nog een hele pittige wandeling gemaakt een berg op bestaande uit alleen maar uit stenen gehouwen traptreden of ijzeren waar dat niet kon. De heenweg duurde ongeveer 2 uur en de berg af ging de helft sneller. Aan het einde de voeten afgekoeld in een ijskoud beekje. Heerlijk.
Daarna doorgereden naar Queenscliff en de ferry naar Sorrento op het Mornington Peninsula. Het ging van 28 graden en zon naar 15 graden en regen. Erg jammer, want het schiereiland schijnt prachtig te zijn.

Sorrento - Melbourne

Door het belabberde weer, de vermoeidheid van het rijden en de vele indrukken had ik er eigenlijk wel genoeg van en besloot ik terug te gaan naar Melbourne en de auto in te leveren. Ze hadden nog een plekje voor me in het hostel waar ik eerder ook al was geweest. Leuk, want dan kon ik nog even wat drinken met mijn hostelvriendinnetjes.

Een vlucht naar Cairns geboekt voor de dag erna die al om 07:00 uur zou vertrekken. Dus vroeg erin en heel vroeg weer op. Maar nu in een heerlijk hostel met fijn weer. Even een dagje niks. Voor morgen staat het Great Barrier Reef op het programma. Het is al bijna twee jaar geleden dat ik heb gedoken, dus wel een beetje spannend, maar veel zin in!

• 14 Oktober 2014 - 12:57

Jantje Falke:

Hoi Ilona,
    Weer fijn om te lezen hoe jij geniet van al die prachtige landschappen en uitzichten. Krijgen er zo ook een beetje een beeld van, maar zijn ook benieuwd naar de foto's. Veel plezier met duiken.
    Liefs, papa en mama

• 14 Oktober 2014 - 20:18

Mariska:

Wow, Ilona als de foto's niet geheel de sfeer van wat je allemaal hebt gezien weergeven dan was het wel echt adembenemend mooi aangezien de foto's geweldig zijn! Wat een gave beesten allemaal ook! En die koala beertjes wat een moppies...♡ Kijk je bij die beekjes wel uit voor krokodillen?!

Kijk uit naar je volgende update! Genieten daar! Liefs Mariska

• 16 Oktober 2014 - 10:54

Patricia:

Leuk om alles te lezen en te zien :) fijn dat alles goed gaat. Heel veel plezier nog en kijk uit naar je volgende update.

Veel liefs!

• 16 Oktober 2014 - 10:56