Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ilona - WaarBenJij.nu Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ilona - WaarBenJij.nu

Dubai

Blijf op de hoogte en volg Ilona

05 Oktober 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai


Na een meer dan prima heenreis op een stoel bij de nooduitgang, kwam ik vrijdagnacht aan in Dubai. Het eerste wat me opviel was het immense vliegveld met watervallen langs hoge muren, geen vuiltje op de grond en alles dat glimt. Het tweede was dat mijn backpack verrekte zwaar is dit keer. Pakken was dan ook niet gemakkelijk, maar er zitten een aantal stukken in die eigenlijk rijp zijn voor het afval, dus gaandeweg wordt het wel beter. En een bijkomend voordeel: kan geen nutteloze spullen kopen, want er is simpelweg geen plek voor.
Nadat er een stempel in mijn paspoort was gezet, was het op zoek naar de metro. Een kennis was zo aardig om zijn metrokaart aan mij te geven, dus kon zo instappen. De metro hier is nog overzichtelijker dan in Londen; de weg vinden is een eitje :-) Helaas was het hotel iets beter verstopt. Drie rondjes rond het blok (met 20 kg op de rug) was wat minder grappig. En het is hier heeeeet! Baf echt een waas van hitte waar je in loopt.
Dan nog een aantal dingen die opvallen: waar zijn in godsnaam alle vrouwen? Je ziet bijna alleen maar mannen op straat. En het overgrote deel daarvan is Indiër. En die stinken. De vrouwen die ik zie, lopen of in een burka of zijn toerist/expat.
Maar goed, nadat ik eindelijk was ingecheckt, even lekker douchen en op bed, want zou om 09:00 uur de volgende dag opgehaald worden voor een tour door Dubai. Kon best slapen, maar mijn shampoo-fles was ontploft in mijn (gelukkig alleen maar) toilettas. Alles eruit, ding gewassen en toen was het 03:00 uur en lag ik eindelijk op bed. Om vervolgens om 04:00 uur wakker te worden van de Imam van de moskee die zijn best deed heel Dubai te bereiken. Op zoek naar oordopjes...en uiteindelijk ging om 08:00 uur de wekker. Wat nou vakantie haha.
Eerst verwend met een lekker ontbijt in het hotel, waarna de gids aankwam in een royale auto. Het was een 'joint tour' met een Indisch (tuurlijk) stel. Maar die roken fris en bleken leuke mensen. Als ik in India ben (denk niet snel) heb ik alvast vriendjes gemaakt. Het was echt super rustig op de weg. Wat blijkt, is vandaag een nationale feestdag 'eid'. Het werd aan mij uitgelegd als een soort suikerfeest meets Kerst, dus veel was gesloten. Helaas ook de spicesouk, wat mij erg leuk had geleken. Maar ach, daarentegen andere dingen bezocht en bekeken, zoals Burj al Arab (het hotel dat lijkt op een zeil), de oude wijk, Dubai museum, de wijk met alle immens hoge gebouwen en Palmeneiland. Leuk om een keer te zien, maar wat een gekte allemaal. En verrek daar heb je zowaar ook weer de Japanners/Koreanen/Chinezen omhangen met hun tablet, mega camera+statief en smartphone om net elke korrel zand op de foto te gaan.

Dubai is immens! De tour in een auto met airco was dan ook een prima idee, want lopen is echt geen optie. Niet alleen vanwege de afstanden, maar je smelt gewoon langzaamaan weg. En ik heb het niet gauw te warm. De gids vertelde dat het nu aangenaam is, maar in de zomer gaat de boel hier 3 maanden dicht omdat het dan tussen de 45 en 55 graden kan worden. Hij zei dat je gewoon voelt dat je huid verband. Behalve de 'verplichte' praatjes over Dubai hebben we een leuk gesprek gehad over het leven hier. Als je in Dubai bent geboren, nou, dan geniet er maar van. Belastingen doen ze niet aan, maar daarnaast hoeft ook niemand te betalen voor gas, water, elektriciteit, ziektekosten en opleiding. Elk kind tot zijn 18de krijgt zakgeld van de staat. Als je klaar bent om te gaan studeren en je vindt dat je dat aan Harvard moet doen is dat geen probleem. De staat betaald. Alles. Ze zien het als een investering. Het minimumloon is 10.000 Dirham. Dat staat nu gelijk aan zo'n €2175,00. Daarvoor werk je maar 6 uur per dag. Met een beetje geluk betaald het bedrijf waarvoor je werkt ook nog je huur. En als ik de gids mag geloven, is dat eerder regel dan uitzondering. Levensonderhoud ligt hier net wat lager dan bij ons, dus je wordt bijna slapend rijk. En ook krijg je van de staat een stuk grond toegewezen. Je hebt dan drie jaar de tijd om daar mee te doen wat je maar wilt. Alleen als het leeg blijft, dan claimt ze het naar drie jaar terug. Redelijk lijkt mij. En ik denk dat het maar goed is dat de sjeiks dat zo hebben geregeld. De uitspraak: happy wife, happy life schoot door mijn hoofd terwijl we langs de paleizen van de Sjeiks en aanhang/familie reden. Als ze hun volk ook niet steunen, maar er zelf wel lustig op los leven dan kon dat nooit goed gaan. Mooie optrekjes hoor. Inclusief heli die net landde om zus Sjeik naar het vakantiepaleis aan zee te brengen.
Had ik al gezegd dat Dubai groot is? Dubai is groot! Rond 17:00 uur ben ik op de metro gestapt richting de Dubai Marina. Dat duurt ongeveer een 45 minuten. Geen ramp, want het uitzicht is heel bijzonder. Vooral de architectuur van de gebouwen. De ene nog mooier dan het andere, voor zover je van mooi kunt spreken. Aan de Sjeik Zayed nogwat road zijn in de periode van 1993 - 2000 enorme gebouwen uit de grond gestampt en is het van een enkelbaans weg door de woestijn veranderd in een zesbaans weg, dus twaalf stroken in totaal tussen wolkenkrabbers door, gegaan. Voor de geïnteresseerden: check Google maar eens op een dergelijke zoekterm.
Maar goed, ik wijd weer eens uit. Aangekomen bij de Dubai Marina ging de zon al onder en was het hutjemutje vol op het strand en in de zee. Maar niet te diep, want veel kunnen niet zwemmen. Een wandeling langs The Walk was nu niet zo leuk. Overal zijn ze aan het bouwen en door de feestdag was bijna alles gesloten. Ook was het nog steeds heel warm. Dus lekker terug naar het hotel en op tijd mijn bed in.

Vanochtend was het ook al weer vroeg opstaan. Had nog een kaartje weten te krijgen voor Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld. De toegang was om 10:00 uur. De gids gisteren had geadviseerd om op tijd weg te gaan, zo rond 08:30. Leek me wat vroeg, maar aangekomen op het metrostation van Burj Khalifa/Dubai Mall, bleek het nog ongeveer 20 minuten lopen en twee liften omlaag te zijn. Goed advies dus. Na door de security check te zijn gekomen was het in de lift die je in 1 minuut naar de 124ste verdieping brengt op een hoogte van 452 meter boven de grond. Wat een prachtige uitzichten heb je dan! Aan een kant over de zee waar de Dubai 'World' eilanden liggen en voor de rest omringd door de stad en woestijn. Een deel sta je buiten op een platform met een aangenaam windje ter verkoeling en lange mouwen als bescherming voor de zon. Het is jammer dat ze niet een café hebben, want had daar nog wel even kunnen zitten. Erg tof om dit te ervaren. In dat ene gebouw wonen trouwens 12.000 mensen. Een groot dorp op zich. Oh en heb mijn eerste nutteloze ding gekocht: een sleutelhanger. Zo'n kitch geval met nepdiamantjes in de vorm van het gebouw. Maar dat is traditie op reis, dus dat mag.
De rest van de dag heb ik door de Mall gedoold, waarschijnlijk 3/4 niet gezien en een deel van de rest meerdere keren. Ze hebben een mega-aquarium, waterval en ook al zit je midden in de woestijn, als je wilt schaatsen, kun je ze onderbinden op de schaatsbaan inclusief warme chocolademelk. Alleen het broodje knakworst ontbreekt nog. Dus Unox: stap over op rundvlees en ik zie een gat in de markt. Na zonsondergang, om ongeveer 18:30 uur naar de fontein gegaan. Er was show op I will always love you. Had heel mooi kunnen zijn als er niet duizenden mensen met hun smartphone alles proberen te filmen, waardoor niemand ook maar iets van de show ziet.

Een ander ding waar ze heel goed in zijn is mensen omver lopen. Op de een of andere manier loopt iedereen iedereen in de weg naar onbekende bestemming. Alsof ze de bus bijna gaan missen om vervolgens in grote horden 20 meter verderop stil te gaan staan. Heel bijzonder haha.

Nu een hapje eten en wat tijd te doden totdat ik naar het vliegveld moet.
Straks mijn te zware backpack uit het hotel ophalen en dan op het vliegtuig naar Melbourne. Ruim 13 uur vliegen.

De stopover in Dubai was bedoeld om bij te komen en fris aan het tweede traject te beginnen. Dat is mislukt, maar interessant was het zeker. Dubai is echt een oord waar je nationaliteiten van over de hele wereld vindt. Hoewel hier en daar een tikkie lomp, zijn ze vriendelijk en niet te beroerd ook ongevraagd een handje te helpen.Ondanks het overschot aan (veelal creepy kleine Indische) mannen, heb ik me absoluut niet onveilig gevoeld.
Ik kom hier denk ik niet snel terug, maar als dat wel het geval is, met meer tijd en een berg geld om meer te genieten van de overdaad aan luxe die overal te vinden is en waarvoor je eigenlijk naar Dubai moet gaan.

  • 05 Oktober 2014 - 20:26

    Jantje Falke:

    Hoi Ilona,
    Wat weer een verslag en dat al op de 2e dag van je vakantie. Geweldig wat je nu al weer allemaal hebt gezien en ervaren. We kijken ook uit naar je foto`s.
    Liefs en groeten, papa en mama.

  • 05 Oktober 2014 - 21:07

    Henk En Marijke:

    He Ilona wat al weer een verhaal, en je bent nog maar net weg.
    Veel plezier en nog een goede vlucht straks

  • 05 Oktober 2014 - 21:44

    Patricia:

    Wauw Iloon! Mooi reisverslag :-) wens je goede reis naar Australië.

    Lieve groetjes uit Assen.

  • 05 Oktober 2014 - 22:01

    Mariska:

    Wauw Ilona wat een goed begin van je reis! Supergaaf allemaal en hoe je schrijft leef je als lezer helemaal mee! :-) Benieuwd naar de volgende update! Geniet daar!

  • 05 Oktober 2014 - 22:09

    Richelle:

    Hè Ilona,

    Jouw vakantie is goed begonnen! Geniet ervan en een goede reis toegewenst naar Australië.

    Liefs Richelle

  • 06 Oktober 2014 - 07:57

    Riët:

    Klinkt goed en veel belovend voor de rest van je trip!! Enjoy!!

  • 06 Oktober 2014 - 09:16

    Dina:

    Goed begin. Fantastisch om met jou mee te reizen. Veel plezier en tot het volgende verslag.
    Groetjes Dina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilona

Actief sinds 09 Nov. 2011
Verslag gelezen: 817
Totaal aantal bezoekers 55790

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 09 Maart 2017

Colombia & Mexico 2017

17 Maart 2016 - 07 April 2016

Nepal 2016

19 September 2015 - 22 Oktober 2015

Ecuador 2015

03 Oktober 2014 - 20 November 2014

Australie 2014

06 December 2013 - 24 December 2013

Florida 2013

25 November 2012 - 23 December 2012

Thailand 2012

12 November 2011 - 15 December 2011

Nieuw Zeeland 2011

Landen bezocht: