Paardrijden en Gletsjers - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Ilona - WaarBenJij.nu Paardrijden en Gletsjers - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Ilona - WaarBenJij.nu

Paardrijden en Gletsjers

Door: ilonaenmariska

Blijf op de hoogte en volg Ilona

24 November 2011 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Soms zijn er van die plaatsjes op de wereld waar je eigenlijk nooit meer weg wilt en je al bijna heimwee krijgt bij de gedachte dat je daar weer weg moet. Dit was met ons het geval bij Queenstown en omstreken. Eigenlijk het zuidwestelijke deel van Nieuw-Zeeland. De omgeving daar is zo mooi en er is zoveel te zien en te beleven. Daarnaast hadden we een prachtig hostel met uitzicht over Queenstown en Lake Wakatipu. Het leven kon even niet beter. Bij het hostel hadden we geregeld dat we gingen paardrijden in de omgeving van Glenorchy. Een dorpje waar in de buurt stukken van Lord of the Rings zijn opgenomen. Met de bus werden we bij ons hostel opgehaald en moesten we voor het eerst even niet zelf rijden wat best prettig was. Via een mooi ritje langs Lake Wakatipu richting Glenorchy werden we bij de stallen afgezet. Daar stonden een achttal paarden voor ons groepje klaar. Elk persoon kreeg een paard toegewezen en we gingen op weg. Het was een prachtige rit door de vallei, langs bergen en door rivieren. Af en toe een lekker stuk galopperen op de voormalige racepaarden was echt een genot. Gevalletje gedachten op nul, wind in de haren en laat het paard maar gaan. Voor we het wisten waren de drie uren weer voorbij helaas. Helemaal stram, omdat we beiden al een tijdje niet meer hebben gereden, gleden we van onze paarden af. We hebben ook nog een heuse celebrity ontmoet. Harry, het paard van Mariska heeft een rol gespeeld in de Chronicles of Narnia.

Na het paardrijden zijn we weer afgezet in Queenstown, in de auto gestapt en afgezakt richting Fox Glacier. In Wanaka besloten we te stoppen en een hostel op te zoeken. Hier hadden we een hele dorm voor ons alleen, wat ook wel een keertje prettig is. Hier hebben we nog een tijdje aan Lake Wanaka gelegen om wat te relaxen.

De volgende ochtend gingen we weer richting Fox Glacier. De eerste stop was Puzzleworld. Een soort attractie waar ze allerlei optische illusies hebben. Zo is er een kamer die scheef is en waar alles de zwaartekracht lijkt te tarten. Je hoofd raakt hier helemaal van in de war en als je niet uitkijkt loop je automatisch naar het laagst gelegen punt. Ook is er een kamer met gezichten die je allemaal lijken te volgen, waar je ook loopt. Heel bizar, maar wel grappig om te zien hoe je hoofd je voor de gek kan houden.

In Queenstown hadden we bij het hostel ook geregeld dat we een heli-hike op de Fox Glacier zouden gaan doen. Na puzzleworld was het dan ook op richting Fox Glacier, waar we aan het begin van de middag aankwamen. De hele weg er naartoe regende het, was het bewolkt en waaide het. We hadden er vrij weinig vertrouwen in dat de heli in zulke omstandigheden zou gaan vliegen, maar je weet maar nooit. Het bericht van de gids was: de kans dat we gaan is zeer klein, maar we maken ons er toch klaar voor. Kleren aan, schoenen aan en met de bus richting het helipad. Maar helaas, het weer stond het toch echt niet toe met de heli op te stijgen. Shit! We hadden twee opties, of ons geld terug of morgen terugkomen. Goedkoop is anders, maar we wilden zo graag met de heli de gletsjer op dat we het verzet hebben naar vanochtend om 11:50 uur.

Een van de meeste gefotografeerde meren ter wereld, Lake Matheson, lag vlakbij Fox Glacier en hebben we na de mislukte tocht vereerd met een bezoekje. De reden waarom dit meer zo beroemd is, is vanwege de weerspiegeling van de bergen in het meer wanneer het windstil is en geen rimpels in het water zijn. Tja, regen en wind hebben hier geen positieve uitwerking op, dus in onze opinie was het gewoon een veredelde vijver. Neemt niet weg dat het nog steeds mooi was om te zien hoor.

We sliepen in een waardeloos hostel in Franz Josef, dus waren we allebei vroeg wakker en klaar om op pad te gaan. Omdat we pas laat verwacht werden bij Fox Glacier, zijn we met de auto naar de Franz Josef gletsjer gereden en zijn daar tot zover we mochten richting de gletsjer gewandeld. Erg mooi en ook bijzonder. Zo loop je in de jungle en zo is het een maanlandschap waar je over moet, omdat hier ooit de gletsjer heeft gelopen. Het was best mooi weer, dus onze hoop dat het vanochtend door zou gaan, was aanzienlijk gestegen. Eenmaal weer aangekomen bij Fox Glacier vervloog de hoop snel en kregen we weer nee te horen. Het weer voor die middag en voor morgen zag er niet veel beter uit. Wel konden we onze trip omboeken tot een hike een stukje de gletsjer op, maar hier hebben we maar van af gezien. Teleurgesteld zijn we nog naar de Fox Glacier gereden en hebben daar tot bijna aan de gletsjer gewandeld, wat echt wel prachtig was. Maar het kon niet op tegen de, bij helder weer waarschijnlijk, prachtige vlucht en indrukwekkende omgeving. Tja, omgaan met teleurstellingen hoort ook bij het reizen denken we dan maar. Op naar onze volgende doel : Abel Tasman National Park.

• 24 November 2011 - 19:19

Papa En Mama:

Hallo Ilona en Mariska,

Wat een mooie natuur en dat ook nog kunnen combineren met één van jullie hobby's. Prachtig.
    Jammer dat de vlucht niet door ging.
    Groeten en nog veel plezier.

• 24 November 2011 - 20:32

Esther:

Moooie foto's...zo herkenbaar! Geniet nog maar even!

• 25 November 2011 - 20:32

Jan/janet Roenhorst:

Weer een mooi verslag de eerste zin is al veelzeggend! En wat maken jullie een goed gebruik van de veelzijdigheid van dat mooie land!

En mooie foto's weer. Mooi dat jullie dit delen met ons.